5 min 3 godine

U našoj organizaciji planiranja su letnja i zimska, tako je bilo i u ovoj novoj pandemijskoj godini. I ovo zimsko planiranje bilo je oko strategija, prioriteta, malo više smo razgovarali o inovacijama, zbog digitalne transformacije, većim izazovima nego inače.

Na individualnom nivou, za tu priliku uobičajena pitanja Kakve sve to veze ima s tobom, članom tima, pojedinačno i Kako se tvoj portret uklapa u našu veliku kompanijsku sliku, u ovoj 2021. godini preoblikovano je u ključno razmišljanje: Da si ti naš dobavljač, šta bi nam isporučivao?

Uloge postaju funkcije, a članovi tima kreativni vlasnici

Naši februarski sastanci uobičajeno su bili na nekom izdvojenom mestu, gde se ceo tim okupljao i radio sinergijski ceo dan. Učinili smo i ove godine da naše virtuelno okupljanje bude energizovano kao da smo svi zajedno u istoj prostoriji. Ali smo sada više razgovarali o našem unutrašnjem preduzetništvu (intrapreneurship) i kako se ono postavlja prema našem poslu.

Iz opisa posla tj. pozicije i uloge u timu prešli smo na nivo – a da si ti firma, koju uslugu i vrednost bi nam pružio/pružala? Još bolje – Mogao pružati/Mogla pružati? Postavilo se i logično pitanje – da li se takvim razmišljenjem samo dodaje i nagomilava lista zadataka koje već imam?

Odgovor je da se ništa ne dodaje, nego da postojeće uloge postaju funkcije. Ako mi je uloga da izvodim treninge za klijente, moja funkcija nadrasta moju ulogu i ja postajem interni centar za razvojna rešenja… Većina nas je veoma dugo u organizaciji, i sada smo zaista zreli da osvestimo koliki potencijal nosimo u ovim funkcijama i to na takav način da svaka funcionalnost postane jedna celina za sebe, nazvali smo ih virtuelnim firmama. U našem DOO, ti si DOO. Naš si funkcionalni deoničar.

Pročitaj i ovo:  Tim na putu ka rezilijentnosti - kako reenergizovati ljude tokom pandemije

Nadrastanje sopstvenih kapaciteta, planiranje razvoja «odozdo»

Tokom krize COVID-19, organizacije nisu imale vremena da pišu nove opise poslova ili precizno mapiraju zahteve za veštinama; lideri su bili primorani da donose odluke u realnom vremenu i da preraspoređuju zaposlene na aktivnosti koje su potrebne. I bez pažljivo gradjenih kompetenci za krizno postupanje, pokazalo se u ovim slučajevima da su strast i svest člana tima zaista uspevali da pomognu da neke izazove firme ostave iza sebe.

Lideri su shvatili da u hitnim situacijama angažman motivisanog i posvećenog člana tima u najvećem broju slučajeva rešava izazove. I nije to obična proaktivnost, već pre bi se reklo – nova kreativnost. A kako će nam to svima biti glavna uzdanica u narednom, neizvesnom periodu, treba razmisliti kako da probudite takvu strast i spremnost kod svojih kolega.

Jedan od radikalnih, savremenih i budućih trendova u upravljanju ljudskim resursima kaže: Dajte im da rade posao koji biraju. Koji vole. Više onoga što vole. Neka njihov razvoj polazi odande gde izvire i njihova strast i energija. Ne samo kuda kažu kompanijske kompetence i (možda sad već prevaziđeni) ranije postavljeni plan. Planirajte razvoj “odozdo”, ne samo “odozgo”. A ako se uplašite ko će raditi sve one ostale poslove koji ne budu “izabrani”, tražite rešenje u fleksibilnim radnim resursima.

Put ka supertimu počinje od zadovoljnog pojedinca

Omogućite prostor zaposlenima da oni postanu odgovorni za vrednost koju njihova uloga daje, a ne samo ceo skup aktivnosti koji se tu izvršava. Iskoristite strast i znanje člana tima u onome gde ga stvarno ima, a sve ostale nedostajuće resurse i znanja – jednostavno dodajte.

Kako? Uvođenjem frilenserskog eksternog rada koji će projektno pokrivati potrebe posla, ili standardnim izmeštanjem (autsorsovanjem) poslovne operacije iz firme. Koristite sve fleksibilne modele rada za one procese koji nisu od ključne vrednosti za firmu, ili ključnog interesovanja za zaposlenog.

Pročitaj i ovo:  Bilans kreativnog sektora Srbije 2020: nema rasta, sumorne prognoze za većinu

Bitno je da zaposleni drži ključne poslove i procese pod svojim upravljanjem. To će te članove tima zadržati da budu zadovoljni jer su ostali svojim interesovanjima i strašću u jezgru svog radnog mesta. Ovakvim modelima idemo ka agilnosti organizacije i njene veće otpornosti na buduće promene koje nas čekaju, i stvaramo organizaciju spremnih i posvećenih pojedinaca, super-tima budućnosti.

Marina Delić

Foto Karen Maes / Unsplash

Ostavite odgovor