7 min 11 godina

Udruženje za ulepšavanje i umetničko uređenje Prijepolja, LimArt, realizuje mnogobrojne projekte koji najčešće nastaju kao „umetnički odgovor na potrebe mladih“ a prevashodno su u funkciji izgradnje modernog imidža opštine Prijepolje.

Istraživanje baštine i umetnost u javnom prostoru

Mladen Tomašević, koordinator programa i direktor LimArt-a, po profesiji diplomirani etnolog i antropolog, predano radi na uvođenju mladih u svet performansa, video i muzičkog stvaralaštva, inicira brojne akcije revitalizacije zapuštenih javnih prostora i pritom podstiče mlade da istražuju i što bolje upoznaju svoj grad. Dodatno, organizacija LimArt kroz svoje projekte tematizuje i kulturu sećanja i bogatu kulturnu baštinu Prijepolja zbog čega se smatra izuzetno zaslužnom za izgradnju ‘novog’ kulturnog identiteta grada baziranog na „prožimanju savremenih kulturnih i tradicionalnih predačkih vrednosti“.

Mladen Tomašević ističe da „ambijent za razvoj kreativnosti u Prijepolju postoji i savršen je – samo treba mladim ljudima dati šansu i pustiti ih da se i oni pitaju i urade nešto za svoj grad i sebe“. Na tom tragu je i nastao projekat „Viseći most“, koji predstavlja jedan od najlepših mostova u gradu ali čiji su stubovi godinama bili oblepljeni umrlicama. U saradnji sa mladima, LimArt je pokrenuo akciju oslikavanja stubova koja se i dalje redovno održava. Poslednjih pet godina LimArt realizuje i „Jesenjarenje“, manifestaciju u kojoj gradski parkovi postaju otvorene galerije, zatim umetnički, kulturni i ekološki festival „LimArt“, a sada u saradnji sa Matičnom bibliotekom „Vuk Karadžić“ iz Prijepolja sprovode projekat „Mi i drugi“ sa ciljem zagovaranja međuetničkog dijaloga.

Pokušavamo da prepoznamo problem u društvu a zatim i da ponudimo kreativan način za njegovo rešavanje, kažu u ovom udruženju. „Mladima je potrebno malo, a to je ono što se trudimo da im omogućimo. Pojedine grupe mladih ljudi iz generacije u generaciju imaju određena, specifična interesovanja. Kada prepoznamo njihova interesovanja radimo na tome da im obezbedimo i uslove za sopstveni ili kolektivni kreativan razvoj.“

Pročitaj i ovo:  Od hobija do biznisa

Neprofitne organizacije nisu partneri vlastima

Osvrnuvši se na ulogu neprofitnih organizacija u kreativnom sektoru, Tomašević ističe da neprofitne organizacije predstavljaju „važan faktor u izgradnji ovog sektora. Međutim, problem je to što neprofitne organizacije nisu dovoljno prepoznate od strane javnog sektora. Prvo na čemu je potrebno raditi jeste stvaranje jake spone između civilnog i javnog sektora kako bi se na legitiman način pristupilo upotrebi i promociji zajedničkih kulturnih i umetničkih resursa. Odnos bi trebalo da bude uzajaman s obzirom da je danas tanka linija između kreativnog stvaralaštva u javnim i civilnim organizacijama. Često se može videti kako su određene neprofitne, civilne organizacije preuzele vođstvo u formiranju kreativnog-kulturno-umetničkog identiteta zajednice. U skladu sa tim, uloga neprofitnih organizacija predstavlja krucijalan element u razvoju kreativnog sektora i kao takvog ga je potrebno usmeravati, predstavljati i razvijati.“

LimArt sarađuje sa brojnim partnerima iz javnog i civilnog sektora ali Tomašević napominje da su „kroz dosadašnji rad najbolju saradnju ostvarili sa Bibliotekom „Vuk Karadžić“. Sa ovom institucijom bavimo se zagovaranjem međuetničkog dijaloga i to kroz različite aktivnosti i sadržaje. Ova ustanova se može okarakterisati kao najeminentnija u doprinosu razvoja kulturnog i kreativnog sektora u zajednici. Takođe, ovo je jedina ustanova koja na pravi način prepoznaje saradnju između neprofitnih organizacija civilnog društva i javnih institucija.“

Da li će mladi otići iz malih gradova

Iako se u javnosti Prijepolje neretko percipira kao provincijalni grad, Tomašević objašnjava da LimArt kroz svoje aktivnosti pre svega „pokušava da doprinese izgradnji kulturne svakodnevice, i to putem malih projekata. Kroz realizaciju više malih projekata tokom godine uspeli smo da izgradimo identitet koji je zaista u funkciji pozitivnog, modernog imidža grada. To se može primetiti šetajući gradom a da pritom i niste čuli za LimArt. Posvećeni smo uređenju ambijentalnih celina, malih urbanih džepova, ali najveću pažnju usmeravamo prema mladim ljudima kako bi i oni kasnije doprineli što kvalitetnijem i modernijem imidžu grada. Prijepolje jeste provincija, ali svi mi koji živimo u njemu rekli bi da smo Provincija sa velikim P. Svaki grad ili mesto sadrži i određene vrednosti koje ga izdvajaju i u kojima ‘Provincijalci’ uživaju. Prijepolje predstavlja izuzetan ambijent. Međutim, mnogi mladi i kreativni ljudi koji imaju malo šire poglede na svet i koji svet vide u više boja, odlaze i retko se vraćaju jer nisu dovoljno prepoznati od zajednice i dovoljno uključeni u njen kreativan i kulturno-umetnički život. Upravo ovaj problem predstavlja slepilo provincije. Stoga bih još jednom potcrtao ulogu neprofitnih organizacija i svrstao ih u rešavanje ovog problema.“

Pročitaj i ovo:  Marketing i društvene mreže - relativni osnovni pokazatelji

LimArt je dobar primer organizacije koja kroz medijaciju, aktivizam i rebrendiranje grada, stvara izuzetno kreativno okruženje za razvoj mladih umetnika i savremenih umetničkih praksi. Negujući specifičnosti lokalne kulture, rade na kreativnom razvoju grada inicirajući mnogobrojne projekte u okviru kojih građani Prijepolja izlaze u javni prostor i počinju da ga menjaju. „Kroz LimArt pokušavamo samo da očuvamo i dobro prezentujemo kulturno nasleđe kao neodvojivi deo svakog pojedinca u društvu. Kasnije kada vidimo da su pojedini mladi ljudi, koji su bili deo LimArt-a, nastavili da razmišljaju u tom smeru i počeli da doprinose ličnim radom, shvatimo da je naš model uspešan i održiv“, zaključuje Tomašević.

Milena Milojević

Tekst je objavljen kroz projekat E761 Susretanja, sufinansiran od strane Evropske Unije.

Izvor fotografije: Limart Prijepolje

Ostavite odgovor