7 min 3 godine

Prema procenama Catalyst Balkans, u 2020. godini u Srbiji su građani i kompanije donirali više od 90 miliona evra za opšte dobro. Od tog iznosa, ukupan iznos donacija za prevazilaženje posledica pandemije Covid-19 iznosio je 42,1 odsto. To je rast dobrotvornih davanja od čak 2,7 puta u odnosu na 2019. godinu.

Unicef, Srpski filantropski forum i Fond B92 najveći darodavci u pandemiji

Prethodnu godinu je obeležila pandemija Covid-19 i u dosta aspekata znatno uticala na dobročinstvo u Srbiji. Zabeležili smo ukupno 50.984.095,5 evra donacija, 2,7 puta više nego u prethodnoj godini, prikupljenih kroz 4.319 akcija. Zato je prosečna donacija po pojedincu sa 4,9 evra u 2019. godini porasla na 13 evra u ovoj godini. Oslanjajući se na dostupne podatke procenili smo da je u 2020. godini verovatno darovano nešto preko 90 miliona evra. Čak i davanja koja nisu povezana sa pandemijom Kovida-19 premašuju ukupna davanja u 2019. godini za više od 10 miliona evra.

Pojedinačno najveće akcije prikupljanja sredstava za borbu protiv posledica pandemije u protekloj godini organizovali su Unicef sa jedne, i Srpski filantropski forum i Fond B92 sa druge strane. Ove tri neprofitne organizacije su praktično koordinisale odgovor dobročinstva na Covid-19 i imale ključnu ulogu u pravovremenom informisanju darodavaca o potrebama i tokovima donacija, čime su obezbedile veliku podršku kompanija zdravstvenom sistemu Srbije.

Tokom ove akcije Srpski filantropski forum je, u saradnji sa Fondom B92, prikupio više od 1,6 miliona evra u novcu i više od 85 hiljada evra u robi. U saradnji sa Unicefom i kompanijom Nordeus kreirali su i svakodnevno ažurirali tabelu potreba i vremenskih rokova isporuke.

Pored ove akcije, tri najveće direktne donacije u borbi protiv virusa korona, koje su pojedinačno iznosile po više od milion dolara, dali su HP-Petrohemija PančevoFondacija Novak Đoković i United grupa.

Pročitaj i ovo:  Udruženje LimArt - uloga neprofitnih organizacija u kreativnom sektoru

Uz njih, značajan doprinos je dala i MK grupa. Ukupna davanja ove kompanije u 2020. godine prelaze milion evra, od čega je najveći deo povezan sa posledicama pandemije, i to prvenstveno sa nabavkom neophodne medicinske opreme za 12 zdravstvenih institucija.

Briga o marginalizovanim grupama i akcije za ekonomski razvoj

U delu brige o marginalizovanim grupama, a opet u vezi sa pandemijom Covid-19, kompanija IKEA Srbija je tokom 2020. godine realizovala kampanju protiv nasilja u porodici „Siguran dom je bolji dom“. U saradnji sa Fondacijom Ana i Vlade Divac, IKEA je uputila novčanu donaciju u više od 700 porodica i za 1.500 pojedinaca i pojedinki.

Rekordan iznos zabeležili smo u akciji usmerenoj na ekonomski razvoj. Kompanija Philip Moris International dala je NALED-u krajem 2020. godine preko 4 miliona evra za tehnološki razvoj u Srbiji. Radi se, zapravo, o početku trogodišnjeg projekta „StarTech“, namenjenog digitalnoj transformaciji malih i srednjih preduzeća.

U projektu su planirana tri javna poziva i dodela do 100 grantova u vrednosti od 15.000 do 100.000 dolara, kao i vaučera za 1.000 sati ekspertske podrške za ulaganje u digitalnu transformaciju svog biznisa, istraživanje i uvođenje inovativnih proizvoda i usluga. Ovo je prvi put da se ovako velika darovana suma usmeri na ekonomski razvoj.

Godinu su obeležile znatno veće donacije državnim organima. Povećane nadležnosti u vanrednom stanju čiji je cilj bio sprovođenje epidemioloških mera uzrokovale su da čak 43,4 odsto ukupne sume bude upućeno državi (lokalnim i nacionalnim vlastima i institucijama). Imajući u vidu činjenicu da je pomoć državi bila upućivana i kroz neprofitne organizacije kao posrednike, može se reći da su darodavci zaista pomogli državi da efikasnije prebrodi vanrednu situaciju.

Donacije neprofitnom sektoru – radi opšteg dobročinstva

Nešto veća količina novca bila je usmerena na neprofitni sektor (48,9% ukupne darovane sume), ali nam dublji uvid u podatke pokazuje da je najveću podršku primilo tek nekoliko velikih organizacija, i to u svojstvu posrednika za lečenje pojedinaca i podršku porodicama, dok je veći deo sektora bio podržan u manjoj meri nego prethodnih godina.

Pročitaj i ovo:  Crowdfunding doneo 16 milijardi dolara

Najviše se darivalo u aprilu 2020, kada smo zabeležili 691 akciju (od toga 606 direktno vezano za Covid-19), što je svojevrsni rekord otkako pratimo dobročinstvo u Srbiji. Više od 40 odsto ukupnih akcija davanja bilo je usmereno na region Grad Beograd.

Nakon nekoliko godina tokom kojih su građani bili aktivniji darodavci nego poslovni sektor, u pandemijskoj godini je poslovni sektor kroz 38,1 odsto akcija dao nešto više od polovine ukupne sume donirane od svih darodavaca. Od toga je više od 45 odsto akcija davanja usmerio ka institucijama.

Građani, koji su nekoliko godina bili najaktivniji i najveći darodavci, ove godine su na drugom mestu, ali su se kroz masovna davanja (zabeleženih i proverenih 15,4 miliona evra) i sami približili ukupnoj sumi darovanoj u 2019. godini (18,8 miliona evra), dajući najveću podršku neprofitnom sektoru. Dok su kompanije najviše donirale državi za borbu protiv Kovida-19, građani su, kroz neprofitni sektor, darivali za lečenje sugrađana.

Akcije dobročinstva pratilo je više medija nego inače

Čak i davanja koja nisu povezana sa pandemijom premašuju za više od 10 miliona evra ukupna davanja u 2019. godini. Ovo je uvećalo prosečne donacije po pojedincu sa 4,9 evra u 2019. godini na 13 evra u prošloj godini.

Akcije dobročinstva je u 2020. godini propratilo skoro 1,5 puta više medijskih objava nego u 2019. godini (porast sa 8.807 na 13.109). Najviše su izveštavali nacionalni mediji, sa 5,8 procenta više u raspodeli prema pokrivenosti nego u 2019. godini. Onlajn mediji su imali najveću zastupljenost prema tipu medija, pa su u odnosu na štampane i elektronske prednjačili sa 75 odsto ukupnih objava.

Istraživanje Srbija daruje 2020 – godišnji izveštaj o dobročinstvu jeste deo Projekta za unapređenje okvira za davanje, koji finansira USAID, a sprovodi Koalicija za dobročinstvo, predvođena Fondacijom „Ana i Vlade Divac“. Ostali članovi Koalicije su Trag fondacija, Catalyst Balkans, Smart kolektiv, Srpski filantropski forum, Forum za odgovorno poslovanje i Privredna komora Srbije.

Pročitaj i ovo:  Neprofitna ekonomija Srbije u padu

Istraživanje je sproveo Catalyst Balkans u partnerstvu sa Trag fondacijom, uz dodatnu podršku Fondacije „Čarls Stjuart Mot“ i Fonda braće Rokfeler.

Izvor Catalyst Balkans

Fotografija Pixabay

Ostavite odgovor