
Na platformi LEGO Ideas traje kampanja kojom se traži podrška da legendarni jugoslovenski kiosk K67 postane deo zvanične LEGO kolekcije. Do sada je inicijativa prikupila više od osam hiljada glasova podrške, a cilj je 10.000 glasova, prag posle kojeg projekat ulazi u zvaničnu recenziju LEGO dizajnerskog tima. Inicijativu vodi beogradski arhitekta Nikola Opačić, a ovaj poduhvat već je privukao pažnju regionalnih i međunarodnih medija, otvorivši širu diskusiju o nasleđu, dizajnu i kulturnom pamćenju bivše Jugoslavije. Podrška ovoj kampanji znači mnogo više od želje da se vidi atraktivan LEGO set – ona podrazumeva priznanje i očuvanje industrijskog i arhitektonskog identiteta regiona.
Šta je K67?
Kiosk K67 je modularna konstrukcija nastala 1966. godine, delo slovenačkog arhitekte Saše Janeza Mehtiga. Patentiran je 1967, otuda naziv K67. Osmišljena je kao univerzalni, fleksibilni prostor za različite potrebe: kiosci za novine, trafike, brza hrana, čekaonice, pa čak i mini izložbeni prostori. Proizvodio se u SR Sloveniji, u fabrici Imgrad iz Ljutomera, i ubrzo postao masovno prisutan širom Jugoslavije.
Najpoznatija verzija bila je crveni kiosk, ali su postojale i varijante u beloj, žutoj, plavoj i zelenoj boji. Njegova snaga bila je u modularnosti – jedinice su se mogle kombinovati i slagati prema potrebama, dok je materijal (fiberglas) omogućavao izdržljivost i jednostavan transport.
Nije slučajno što je jedan primerak K67 završio u stalnoj postavci njujorškog Muzeja moderne umetnosti (MoMA). Prepoznat je kao primer modernističkog industrijskog dizajna koji je uspeo da poveže funkcionalnost, estetiku i svakodnevni život.
K67 kao svakodnevna scena urbanog života
Za stanovnike Jugoslavije, kiosk K67 bio je mnogo više od arhitektonskog eksperimenta. Bio je simbol gradske svakodnevnice – mesta gde se kupovala štampa, cigarete, sendviči, pljeskavice, gde su se vodili razgovori i pravili kratki predasi u užurbanom ritmu grada. Njegova prepoznatljiva forma i boja činili su ga tačkom orijentacije u urbanom prostoru.
Tokom tranzicionih devedesetih mnogi kiosci su prepravljani, nadograđivani ili zapuštani. Neki su potpuno nestali, dok su drugi opstali, često naruženi improvizovanim izmenama. Muzej Jugoslavije ih opisuje kao „slavu i bedu modernističkog proboja“ – objekat koji je istovremeno bio ponos industrijskog doba i svedok njegovog urušavanja.
Danas se, međutim, u mnogim gradovima kiosci K67 doživljavaju kao artefakti nostalgije – urbana mesta pamćenja koja povezuju generacije.
Nikola Opačić i LEGO verzija K67
Inicijator LEGO projekta je beogradski arhitekta Nikola Opačić. On je u razgovoru za Danas.rs (23. februar 2024) istakao da ga je inspirisala lična uspomena na crvene kioske iz detinjstva, posebno na onaj kod Kalenića, gde je miris viršli i senfa bio deo svakodnevnog iskustva. Ta sećanja pretočio je u LEGO model, nastojeći da uhvati duh originalnog kioska i njegove uloge u urbanom životu.
Opačić je vodio računa o tome da model bude funkcionalan u LEGO ekosistemu. Kiosk nije zamišljen samo kao skulptura već kao set koji se može uklopiti u LEGO City ili druge popularne serijale. Da bi bio prihvatljiv za LEGO Ideas, model mora imati razuman broj kockica (manje od 3.000), što je takođe uzeto u obzir.
Važan korak u procesu bio je i kontakt sa originalnim autorom Sašom Janezom Mehtigom, koji je dao svoju podršku inicijativi. Time projekat dobija i autentičnu vezu sa izvornim dizajnom.
Kako funkcioniše LEGO Ideas kampanja
Platforma LEGO Ideas omogućava fanovima da predlažu nove setove. Ako projekat prikupi 10.000 glasova podrške u predviđenom roku, LEGO ga šalje u zvaničnu recenziju. Tada dizajnerski tim procenjuje izvodljivost, broj delova, cenu, tržišni potencijal i autorska prava. Tek nakon toga može doći do stvarne proizvodnje.
Projekat K67 do sada je prikupio više od 8.000 podržavalaca i ušao u završnu fazu trke ka cilju. Za inicijativu koja dolazi iz regiona, brojka od 10.000 je izazov – ali i prilika da se lokalno nasleđe predstavi globalnoj publici.
Medijska pažnja i kreativne industrije
Kampanja je već dobila značajnu pažnju u regionalnim medijima. Pored lista Danas, o njoj su pisali i portali u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Sloveniji i Makedoniji. Na društvenim mrežama se pokreću akcije podrške, dok kreativne zajednice u regionu prepoznaju priliku da jedna lokalna priča postane deo globalnog proizvoda.
Opačić je potom organizovao izložbu u Beogradu gde su predstavljene LEGO verzije kioska, kao i radovi 17 umetnika iz regiona i Evrope. Ideja je da se pokaže kako savremeni kreativci interpretiraju K67 i kakvu simboliku mu pridaju u savremenom kontekstu.
K67 u postjugoslovenskim refleksijama
Kiosk K67 postao je paradigma za razgovore o urbanizmu, dizajnu i kolektivnom sećanju u postjugoslovenskom prostoru. Njegova sudbina – od slavnog modernističkog simbola do zapuštenog objekta tranzicije – odražava i širu sudbinu regiona.
Kampanja da K67 postane LEGO set stoga prevazilazi puk hobi entuzijazam. Ona pokreće pitanje kako vrednujemo nasleđe, kako ga prenosimo mlađim generacijama i na koji način ga interpretiramo u savremenim medijima. LEGO kao globalna platforma nudi prostor da se lokalna priča ispriča univerzalnim jezikom igre.
Zašto je važno podržati inicijativu?
- Očuvanje kulturnog identiteta – LEGO set bi omogućio da K67 opstane kao globalno prepoznatljiv simbol.
- Promocija kreativnih industrija regiona – pokazuje da i male, lokalne ideje mogu dobiti globalnu afirmaciju.
- Edukativna vrednost – kroz igru se prenosi znanje o arhitekturi i istoriji.
- Participativna kultura – građani aktivno učestvuju u oblikovanju budućih proizvoda.
- Pozitivna vidljivost regiona – inicijativa stavlja jugoslovensko dizajnersko nasleđe na mapu svetske kulture.
Inicijativa da kiosk K67 postane LEGO set predstavlja spoj nostalgije, dizajna i kreativne ekonomije. Svaki glas na LEGO Ideas platformi doprinosi da se ova arhitektonska ikona prevede u univerzalni jezik kockica. To nije samo priča o igrački, već o kulturnom identitetu, sećanju i načinu na koji region može afirmisati svoje vrednosti na globalnom nivou. Kampanju možete podržati na zvaničnoj platformi Lego Ideas.