Koliko šta vredi u zajedničkom startapu?
Prilikom ocenjivanja koliko šta vredi u zajedničkom startapu, trebalo bi najpre proceniti okupljeni tim i utvrditi ko je glavni menadžer startapa. Naime, kada se nekoliko prijatelja i saradnika okupi, najčešće samo jedan ima biznis ideju. Iz te uloge, u praksi se često podrazumeva da će donosilac ideje biti i menadžer. Time se neopravdano izjednačuje svojina nad idejom sa svojinom nad rukovođenjem implementacijom te ideje.
Zašto se dešava da pokretač bude menadžer
Koje su uloge ostalih učesnika u inicijativi? Ostali su tu jer znaju neke druge veštine – npr. umeju da naprave aplikaciju ili su dobri u programiranju, iskusni su dizajneri, vešti su da pronađu izvore finansiranja ili su tu zato što pokretač na njih računa zbog nekog drugog svojstva. Međutim, u praksi se ne dešava često da neko bude upravljač inicijative. Vlasnik poslovne ideje postaje glavni menadžer ili lider poslovne inicijative, tj. startapa.
Ako nema neku drugu poslovnu vrlinu, npr. da inicijativu povezuje u mreže ili uspešno komunicira/zastupa ono što radi kod investitora i kreditora – njegova poslovna ideja i ne vredi mnogo. Zapravo, uobičajeno bi mogla da vredi tek oko 5 procenata ukupne vrednosti poslovne inicijative.
U praksi, on sam, ali i njegovi partneri tj. ortaci smatraju da je njegovo učešće mnogo važnije i veće. Međutim, kreativnost bez vidljivog efekta, a poslovna ideja je samo jedan potencijal u momentu osnivanja, predstavlja tek kreativnost koja još nema nikakvu opipljivu vrednost. Zato njena kapitalna vrednost iznosi toliko malo.
Uloga direktora inicijative je veoma odgovorna. Zato što posao glavnog šefa podrazumeva rad i upravljanje, a ne vladanje idejom i ljudima. Zato čovek koji ima ideje nije nužno i dobar lider. Ako ne prenese svojinu nad idejom i svom timu, njegov startap je gotovo sigurno osuđen na neuspeh.
Ključne uloge u razvoju startapa
Od prostog donosioca ideje više vredi partner koji ima dobre veze i umrežen je sa medijima, finansijerima, kreatorima politika, uticajnim blogerima i sl. Njegovo učešće u vrednosti startapa kreće se od 5 do 7 odsto, zavisno od opsega socijalnog kapitala kojim raspolaže. Ako se član tima usredsredi samo na investitore koji će uložiti u startap, i uspešan je u tome, njegovo učešće u vrednosti penje se na značajnih 10 procenata. Ako uspe da obezbedi brzo finansiranje i skrati period očekivanog prinosa, učešće skače na 17-18 odsto. Stručnjak za izradu aplikacija i programiranje nalazi se na skali od 6 do 8 procenata udela u kapitalu.
Stručnjak za budžetiranje i vođenje finansija u zajedničkom startapu nosi 4-5 procenata učešća. Autor bloga o firmi, industriji ili proizvodu i urednik sadržaja na socijalnim mrežama ne može imati više od 1 posto, a dizajner promo materijala ima tek 1 procenat više. Osoba koja uspešno donosi kreativna rešenja (inovacije), može dobaciti i do 10 odsto učešća u startapu.
Procenite vrednost koja se može izgubiti
U računanju vrednosti nematerijalnog ulaganja u startap polazimo od skaliranja vrednosti koja se može izgubiti. Kako se dizajniranje i upravljanje marketingom sadržaja može autsorsovati, kao i finansijsko upravljanje, eventualno napuštanje startapa od strane dizajnera, računovođe i urednika socijalnih mreža ne doprinosi većoj šteti.
S druge strane, gubitak osobe koja svojim mrežnim radom i kontaktima ima visoko vredan socijalni kapital, značajno umanjuje šanse za uspeh, a početna nelikvidnost može brzo ugasiti i startap i entuzijazam preduzetnika. Zato je fandrejzer takođe vitalna funkcija startap organizma.
Ovo su, naravno, samo aproksimacije i tačno određivanje vrednosti udela kroz nematerijalna ulaganja, koja su računovodstvena vrednost, razlikuje se od slučaja do slučaja odnosno od industrije do industrije u kojoj se startap začinje.
Ipak, osoba sa socijalnim kapitalom, fandrejzer i inovator (creative problem solver) uvek odnose premoć. Ako se tim ne širi, među njima treba tražiti CEO startapa. Idealno bi, međutim, bilo da se upravljanje poslovnim operacijama i planiranje preda nezavisnom i iskusnom projektnom menadžeru. On bi trebalo da bude projektni lider, a pokretač je klijent projekta. Investitor postaje sponzor. Donosiocu poslovne ideje treba omogućiti da od ideje dobije korist, ali mnogo će mu se više pomoći ako mu se omogući da u nekom polju razvoja postane nešto drugo, možda baš kreativni rešavač izazova.
Živimo u kreativnom dobu i kreativnih zamisli je pregršt, ali tek manje od 10 odsto će ugledati svetlost tržišta i povratiti uloženo svojim pokretačima i investitorima.