6 min 3 godine

Ako ste tokom prošle godine ostavili po strani mnoge knjige za koje ste do sada smatrali da su obavezna literatura za vođenje vašeg posla, verovatno ste u pravu. Ne, knjige nisu postale nepotrebne, nego je konvencionalno znanje o poslu, koji se u medjuvremenu promenio, prvi put posle dužeg vremena manje je vredno od životnog i praktičnog iskustva koje smo proživeli i stekli tokom pandemije. Istini za volju i poslovne knjige su proizvod protoka znanja i vremena, reč je o hiljadama sati radnog iskustva autora knjige. Medjutim, svo to iskustvo kao nekadašnje kodifikovano znanje, sada je u drugom i trećem planu. Na prvom mestu je lično i timsko iskustvo tokom pandemije. Reč je o tome da sada imamo iskustvo koje moramo transformisati u znanje. Moramo ga prepoznati, razložiti, promisliti i prodiskutovati da bismo ga mogli kodifikovati – da postane znanje za sve a ne samo za nas.

Promislite i postavite pitanja o ličnom planu

Daću ovde neka pitanja samo za promišljanje ličnog plana, kao i neka koja su za poslovni plan. Do pitanja sam došla uvidom i poredeći ih sa razmišljanjima nekoliko autora na ovu temu.

Lični plan

1.    Šta me je održalo? Koje osobine, veštine, navike, rutine i stavovi su me održali na površini ovog okeana pandemije u svakom smislu.

2.    Ko ili šta me je izvuklo kada sam mogao/la potonem?

3.    Ko je uvek bio tu kada mi je trebao oslonac?

4.    Šta sam to značajno uradio/la što je napravilo vrednost za drugoga?

5.    Ko je pokazao da postoje ljudi koji brinu o meni?

6.    Naučio/la sam da su neke stvari zaista bile precenjene u mom životu i to su sledeće stvari…

7.    Osvestio/la sam da su u mom životu neke stvari i neki ljudi bili potcenjeni i to su… (napraviti listu i opisati zašto je to tako bilo).

Kada se prepustite ovoj refleksiji, natenane porazgovarajte sa sobom. Nakon unutrašnjeg dijaloga, možete i da snimite svoje misli koje ćete glasno izgovoriti, ili da ih zapišete ako vam je tako lakše. Vidite šta sve stoji iza brojnih razloga i mnogih dobrih postupaka ljudi koje ste doživeli tokom pandemije.

Pročitaj i ovo:  Đavolji advokat: nije zao, ume da smeta, ali redovno pomaže

Poslovni i timski plan

1.    Šta vas je učinilo boljim liderom ili boljim profesionalcem? Za mene je to bila potreba da svi zajedno u timu promišljamo budućnost, o kojoj malo znamo ali želimo da joj doskočimo. Kao i iskustvo velikog stepena samoorganizovanosti u našem timu, u kome su pojedinci prihvatili potpunu i zrelu odgovornost i svojinu nad zadacima, svojim i timskim ciljevima.

2.    Šta je to zbog čega ste spremniji u 2021. godini? Za moj tim to je agilnost koju smo pokazali sebi, sposobnost da se brzo menjamo i da budemo tu jedni za druge.

3.    Šta je ili ko je to ko stvarno utiče na vas i realno i virtuelno? Uvek oni koji su spremni da pomognu. Divno je znati da su oko mene ljudi koji će stati (i)za mene, šta god da odlučim. Vrlo sam “propustljiva” na njihov uticaj.

4.    Na koji ste način inovirali u poslu? U našem slučaju sa radošću smo otkrivali kako virtuelna saradnja ipak može da omogući i potkrepi zajedničko mišljenje, time i inovativnost. Ne prodje sastanak a da ne praktikujemo nekoliko rundi virtuelnog brainstorminga: svi ispisuju ideje u chat-u i niko ne gleda tuđe, ne ometamo jedni druge u razmišljanju, time se kandiduje veliki broj ideja koje posle, u drugim rundama nadogradjujemo u neočekivanim uzbudljivim smerovima.

5.    U čemu je bolji rad od kuće? U bolje planiranim blokovima “deep work-a”, promišljanja i koncentrisanog rešavanja problema, bez distrakcije.

6.    Najbolja odluka koju ste doneli? Mi smo doneli odličnu odluku se preselimo i objedinimo sav tim na jednoj lokaciji. Potom da inoviramo uslugu u digitalnom okruženju, da brzo istražujemo, sumiramo i obučimo se u novim tehničkim veštinama koje nam trebaju za obuke. Najviše smo otkrivali kako radi naša intuicija u novim okolnostima. Dobro radi.

Pročitaj i ovo:  Upravljanje promenama: liderstvo na početku pandemije

7.    Koje odluke biste bili doneli još u 2019. godini da ste bili znali da će biti pandemijski poremećaj poslovanja u 2020. godini. Verujem da je velika većina složna u tome da je to digitalizacija. Trend digitalizacije nije od juče, prisutan je dobrih deceniju i više u industriji u kojoj smo. Kao ljudi okrenuti ljudima, smatrali smo da ima vremena za digitalni otisak našeg posla, a da do tada sa razlogom pripadamo kulturi u kojoj je neposredni kontakt na prvom mestu. Sada smo naučili da se saslušamo kada bude neko pomenuo neki novi trend, obavezno ćemo odvojiti vreme da to istražimo.

Kod otvaranja ovih timskih pitanja važno je da se održi osećaj pripadnosti i zajedništva. Bilo bi dobro barem jednom mesečno organizovati sastanke sa ciljem refleksije o nedavnom i sadašnjem iskustvu. Cilj treba da bude sticanje znanja na prvom mestu, ne nekakva “čudna“ seansa tima. Svako od članova tima je puno toga iskusio i naučio, važno je da to novo mapiramo i sačuvamo, da bismo iz njega izvukli novo znanje. I onda to znanje preneli svakom članu tima, naravno i timovima naših partnera.  

Marina Delić
Foto Unsplash

Ostavite odgovor