12 min 7 godina

Do bliske nam 2025. godine, trgovine povezane na socijalne mreže (zar još ima onih koje to nisu?) i internet servise o vašim navikama na ovoj globalnoj mreži znaće sve. Vrlo je verovatno da već danas imaju potpunu sliku ko ste, koliko zarađujete, kakvi su vam pogledi na svet, šta volite a šta ne i koje robne marke preferirate. Na primer, slučaj da šetate ulicom u nekoj od gradskih zona i da dobijete poruku na svom uređaju, da je na samo par stotina metara od vas u toku rasprodaja, te da sa tom porukom koju ste primili možete dobiti 10 odsto popusta na već snižene artikle – biće sasvim uobičajena stvar. To se već dešava ali vrlo je moguće da će samo za koju godinu nakon 2020. ovo biti malo verovatno iz prostog razloga što prodavnica koja je organizovala ovakve rasprodaje – više neće postojati.

ŠOPING MOLOVI – MESTA ZA ANALOGNE DINOSAURUSE

Već sada dok idete centrom Beograda možete zapaziti veliki broj trgovina koje su ispražnjenje i čiji se prostor izdaje. Jednostavno, prodaja se preselila u tržne centre a u pešačkim zonama su suvenirnice. Zvuči malo verovatno – ali za desetak godina ni šoping molova neće biti ili će oni postati mesta događaja i specijalnih promocija sa velikim popustima za one preživele analogne kupce koji su i dalje skeptični prema internet trgovini.

Vaša najveća prodavnica verovatno će biti Amazon ili neka druga kompanija za e-trgovinu, koja možda još nije ni osnovana dok vi čitate ovaj članak. Brendovi koje volite i dalje će kreirati baš ono što vama treba, ali vi ćete biti u prilici da kroz namensku aplikaciju birate po ceni, rokovima isporuke i drugim karakteristikama proizvoda (npr veličina XXL u svetlo plavoj boji, proizvedena u ograničenoj seriji ili u kroju na način koji vi želite) da li će vam proizvod stići na željenu adresu iz Vijetnama, Pariza, Seula ili Meksiko Sitija.

U ponudi će biti opcija da kastomizujete narudžbinu za par stepeni više, time što ćete izabrati detalje (recimo boju konca za štep na vašem sakou ili oblik štikle na čizmi), ubaciti u aplikaciju podatke o svojoj težini, visini ako kupujete odeću ili obuću i aplikacija će vam prikazati na virtuelnoj figuri na vašem uređaju kako će vam naručeni artikal stajati. U momentu vašeg odobravanja kupovine, proizvođač će zadati izradu ovako kastomizovanog proizvoda svojoj proizvodnji, koja se verovatno nalazi negde u Bangladešu, Kambodži, Venecueli ili Južnoafričkoj Republici. A možda baš i u Srbiji, jer će algoritam samog proizvođača izračunati kome je od njegovih kooperanata najbolje da autsorsuje proizvodnju i isporuku. Ako imate malu radnju za šivenje, mislite već sada o tome kako da se spremite da budete firma za izradu ovakvih naručenih proizvoda, i to za ovaj deo sveta.

Pročitaj i ovo:  Jačanje industrije podataka u Evropi - ka novoj regulativi

DOBRA I LOŠA VEST – VAŠ BREND MOŽE POSTATI SVETSKI ILI BIVŠI

Ako ste vlasnik malog tekstilnog brenda koji stvarate i prodajete u Srbiji, imaćete vrlo brzo verovatno samo jedan izbor – ili da ga globalizujete ili da ga ukinete dok sam ne propadne i time sebe poštedite agonije smrti proizvoda i njegovog uzaludnog oživljavanja sa svim troškovima pride. Razlog je jednostavan – vaš pristup sada je jednak onom iz Druge industrijske revolucije, a danas je, ako ste prespavali – Četvrta.

U Četvrtoj industrijskoj revoluciji osobine proizvodnje su automatizacija, globalizacija, digitalizacija i već pomenuta kastomizacija. Iste takve serije koje pravite već se prave u ogromnim količinskim jedinicama u Bangladešu, Indoneziji, Indiji ili na nekom drugom manufakturnom mestu po cenama nadnica koje su čak i nekoliko puta nniže nego u ovako potcenjenoj Srbiji. Ne možete parirati ni kvalitetom šivenja, ni kvalitetom platna, ni pakovanjem, ni dizajnom. Zapravo, moguće je da postojite još samo zato što neko od konkurencije još nije došao do vašeg tržišta, jer je ono plitko a on bolje zarađuje na drugom mestu. I što tu i tamo imate sentimentalne kupce koji kupuju domaće ili baš vaš brend, jer su ga kupovali godinama unazad.

Kada, međutim, dođe globalna konkurencija, uzeće vam te kupce koji će biti za njega tek jedna mala niša, a za vas životno važan izvor prihoda.

Alternativa je da vaš brend učinite privlačnim na drugi način, nečim što je svakako u dizajnu, narativu, ekologiji, etici i nečem petom, što će proizvod sa vašim brendom imati kao jedinstveno prodajno svojstvo u odnosu na stotine drugih. Kvalitet ne pominjemo, jer se kvalitet podrazumeva, to više niko ne ističe, mada se i dalje ovde mogu videti prestižne reklame po modelu “vruć burek”, jer je valjda očekivano da kod konkurencije bude hladan.

Pročitaj i ovo:  Srbija ima 74.000 frilensera

Zato kvalitet ne ističite, sem ako to nije vuna od autohtonih ovaca koje su pasle slobodne na nekoj domaćoj planini, a koju vunu je ručno ostrigla i u planinskom potoku sa pastrmkama oprala neka bakica kojoj je to jedini izvor prihoda (ovo bi zapravo bila prodaja narativa).

PRODAJA U GLOBALNOM INTERNET SELU

Dakle, kada smislite i pažljivo napravite karakter vašeg proizvoda, tako da on zaliči na ljudsko biće sa kim bi neko hteo da se druži, tada možete razmišljati o promociji i plasmanu, a da to nije samo vaš sajt sa e-prodavnicom.

Jedna od takvih platformi za prodaju je Etsy. U Etsiju kao u komšiluku pazari već nekih tridesetak miliona ljudi od Vladivostoka do Ognjene Zemlje. A tu je već i nekoliko stotina domaćih proizvođača, da – već ih ima toliko – i oni iz Srbije traže kupce globalno. Proizvodi su napravljeni da budu gedžeti ili sa novim funkcijama, ili sa nečim što u detalju momentalno nađe put da doprinese odluci kupca da ga ima…

Kad vidite prelepi moleskin od kože, sa raznim funkcijama, i lepim olovkama spakovanim u jednostavan organizer, dizajnirano u Italiji, a košta 8,4 dolara, shvatićete poentu zašto više nećete tražiti u lokalnoj knjižari poklon prijatelju za novu godinu, već ćete kupiti ovaj obični proizvod od crnog lastiša i pokloniti ljubitelju moleskina da poveže svoj veliki i mali moleskin, olovke, lenjire, flomastere… O takvim proizvodima je reč kad govorimo o onlajn trgovini posle 2020. Imajte u vidu da su milenijalsi tada već dominantna grupa u svetu (danas samo u SAD troše 600 milijardi dolara godišnje). Oni stariji uglavnom neće ni razumeti ovakve proizvode, njih možete da pozovete na promociju u šoping molu.

10 ODLIKA TRGOVINE U NAREDNOJ DEKADI

Pre nego što nastavimo i podelimo sa vama koje su ključne odlike e-trgovine na malo u budućnosti, želimo da vas upoznamo sa ovim podacima iz naše male zemlje:

  • na internetu u Srbiji više kupuju muškarci nego žene, a dominantna starosna kategorija je između 25 i 45 godina;
  • rast internet trgovine u odnosu na analognu prodaju je oko 300 odsto godišnje;
  • svakog dana se na internet prodavnicama u Srbiji postavi novih 120.000 oglasa.
Pročitaj i ovo:  Prodaja će doživeti revoluciju: kraj prodavnica i redova na kasama

Deset sigurnih obeležja trgovine budućnosti su:

  1. Internet kupovina biće u proseku 90 posto ukupne kupovine do 2022. Prodavaće svako svakome sve, svašta, svuda i u svako doba. Npr, zarđali gramofon sa pločama trubačkog orkestra sa Sabora iz Guče 1971. Ili tek ubrane paprike somborke iz vašeg malog organskog vrta.
  2. Biraćete proizvode pomoću aplikacije koja će 99 odsto pogoditi vaše potrebe. Uprkos tome, postojaće i prodavnice sa zidovima i živim ljudima, zapravo hostovima, i vrlo je verovatno da će takve prodavnice beležiti rast prodaje, jer milenijalci, kažu istraživanja, vole da opipaju i omirišu stvari koje kupuju, kao i da u društvu dele iskustva tokom kupovine. Vrlo je verovatno da ćete, ako ste između 20 i 35 godina, birati na internetu i pomoću aplikacije odrediti šta tačno želite, potom otići u lokalnu radnju da to i preuzmete, pri čemu ćete moći da razgledate i kupite još nešto. Ali ta radnja će biti neka vrsta mesta za zajednicu ljudi sličnih afiniteta. Prodavaće se i članstvo za takva mesta.
  3. Bitkoin i ostale sintetičke valute biće glavno sredstvo plaćanja već za 7 godina.
  4. Cena naručenog proizvoda razlikovaće se od doba dana ili zavisno od internet servisa koji koristite. Kao i od vaših konkretnih zahteva tj nivoa kastomizacije.
  5. Glavni trgovci neće imati ni proizvodnju ni prodavnicu ni skladište, oni će trgovati vremenskim faktorima ponude i tražnje i informacijama o najkraćem putu između proizvođača i zaliha i zaliha i kupca. Tradicionalna proizvodnja biće zamena “štampom” proizvoda. Zato će vremenom nestati zalihe, a svaka narudžbina direktno će biti obrađena od strane robota koji će upravljati štampanjem na raznim lokacijama.
  6. 99,99 proizvoda koji naručite neće biti domaći brendovi, ali postoji mogućnost da će za vas biti napravljeni u vašoj blizini. Sledeći korak je da ga sami pravite na svom kućnom 3D štampaču, već oko 2025. godine.
  7. 70 odsto proizvoda koji budete naručili negde 2026. biće nezavisni mali brendovi a ne korporacijske robne marke. Da bi preživele, korporacije će vam ponuditi da uz kupovinu primerka njihovog proizvoda postanete suvlasnik npr 0,00001 odsto brenda. Politiku masovnog antibrendinga pokrenuće korporacije, videćemo kako će se milenijalci ili Gen Z nindže izboriti sa njima.
  8. Naručenu robu dostaviće vam dronom ili kamionom bez vozača.
  9. Osim potpune kastomizacije, tj. prilagođavanja postojećih proizvoda vama i vašim potrebama, postojaće mogućnost da vam se napravi potpuno novi proizvod na osnovu vaše ideje odnosno opisa šta bi to moglo da bude – dajte mašti na volju.
  10. Pojaviće se trgovina templejtima odnosno obrascima ili matricama za proizvod, kao vid prodaje patenta ili intelektualne svojine – kupićete templejt i praškasti materijal za 3D štampanje i pravićete taj proizvod sami bilo da je par cipela ili tanjir.

Postoji uvek mogućnost da tok budućnosti ode na drugu stranu. I Artur Klark je svojevremeno komentarisao zašto 2001. nismo ni mogli da budemo u svemirskom brodu iz njegove Odiseje i da imamo kolonije na Mesecu. Da hiljade milijardi nisu utrošene na oružje i da jedni drugima zagorčamo život, svakako bi bilo novca za sve te odiseje u svemiru. 

Ostavite odgovor