6 min 7 godina

U odnosu na složene analize finansijskog i operativnog upravljanja firmom, u poslednje vreme veoma je popularan Pareto pristup u posmatranju srazmera i pobrajanju pluseva i minusa u poslovanju. Pravilo po Paretu može biti shvaćeno i primenjeno i u privatnom i u poslovnom kontekstu.

Posmatranje pravilnosti dovelo je do principa

Iako je pristup relativno davno otkriven, tek je u najnovijim koncepcijama menadžmenta uzet kao model za proveru proporcija koje inače pravimo kada radimo poslovne planove. Naime, još 1906. italijanski ekonomista Vilfredo Pareto posmatrao je privredu Italije i zaključio da tek 20 posto ljudi u vlasništvu drži čak 80 odsto zemlje u toj državi. Potom je uporedio bogatstvo i našao da je isti odnos: 20 procenata Italijana bili su vlasnici 80 odsto nacionalnog bogatstva.

Prva ideja na koju je potom došao jeste da proveri da li se ova zakonitost pojavljuje i u prirodnom svetu. Našao je da od ukupnog roda graška, čak 80 odsto prinosa dolazi od 20 posto semena. Tako je nastao Pareto princip. Pareto princip glasi 80:20. Precizno rečeno, 80 odsto efekata uzrokovano je od 20 posto uzroka. Nedavno objavljeni statistički podaci pokazuju da petina stanovništva na planeti kontroliše tačno 82,7 odsto bogatstva sveta.

Traganje za srazmerama u biznisu

Pareto princip je vremenom postala popularna poslovna maksima i polaz za traganje za ovim srazmerama u biznisu. Tako je ustanovljeno da uglavnom 80 procenata prihoda jedne firme dolazi od 20 odsto njenih kupaca. U privatnom životu pravilo se primenjuje npr u slučajevima da sa 20 procenata prijatelja provodimo 80 posto vremena.

Pročitaj i ovo:  Doskakivanje i Preskakivanje

Danas se, eksperimenta radi, Pareto uvodi u svakom poslu i služi kao alat za kontrolu urađenih analiza, ali i kao polazište za postavljanje poslovnih strategija, ključnih pretpostavki poslovanja i slično.

Evo nekih propocija koje su empirijski potvrđene u poslovnoj praksi:

A)  20 odsto stejkholdera vašeg biznisa odlučuje o 80 odsto performansi poslovanja. To uključuje i napor koji vaš tim ima sa stejkholderima – 20 procenata stejkholdera pravi 80 odsto napora u radu. Npr, ako imate ukupno 10 ključnih kupaca ili dobavljača, samo jedan kupac i jedan dobavljač presudno utiču na vaše poslove. Što ih pre prepoznate i utvrdite koji je to kupac ili koja firma prelama vaše nabavke, to bolje za vas.

B) U implementaciji vaših poslovnih projekata, čak 80 odsto postignuća na projektu biva napravljeno sa samo 20 posto napora koji biva uložen na početku projekta. Nakon toga nastaće duga pauza u implementaciji, kada projektni tim neće prijavljivati značajnije rezultate.

C) Samo 20 od 100 članova vašeg tima izneće čak 80 posto rada i uspeha. U odnosu na ostalih 80 članova tima, koji će nekako izneti 20 procenata preostalog rada, postoji i velika razlika u kreiranom kvalitetu.

IT projekti i Pareto

U IT projektima, 80 odsto rada na otklanjaju problema na softverima i aplikacijama odnosi se samo na petinu takvih softvera. Ostale 4/5 softvera i aplikacija, tj. 80 odsto ostalih projekata ići će bez većih poteškoća. Dakle, 80 posto programskih problema nastaje zbog 20 odsto projekata.

Pročitaj i ovo:  U Srbiji do naplate potraživanja za 140 dana

E) Kad smo kod IT projekata, treba imati u vidu da čak 80 procenata korisnika softvera i aplikacija zapravo koristi samo 20 odsto mogućih alata tj performansi tog softverskog proizvoda. Samo 20 odsto kupaca će koristiti ceo proizvod. U proseku, funkcionalnost softvera ili aplikacije koristiće se samo u 20 odsto njegovih ukupnih mogućnosti. Zato, prvi korak za developera je da otkrije koja je to petina mogućnosti softvera koja će biti najviše korišćena, pa da onda usmeri fokus na taj deo, da bi iz njega eliminisao sve bagove i potpuno ga kastomizovao da bi bio prijateljski za korisnike.

F) Od svih proizvoda i usluga koje imate, samo petina će vam doneti 80 posto prihoda.

Pareto u trgovini

Ako ste trgovina, imate verovatno samo 20 odsto uspešnih prodavaca, od svih prodavaca. Ostalih 80 procenata članova vašeg prodajnog tima doneće vam samo petinu od ukupnog broja klijenata.

H) U poslovanju 80 procenata svih žalbi koje dobijate imaćete od samo 20 odsto vaših kupaca tj klijenata. To je, dakle, normalno. Sve što je preko toga govori da vaš proizvod nije dobar i da treba da se povuče sa tržišta. Ne postoji proizvod na koji niko nema primedbi.

Za vaše naravoučenije – Pareto nije iracionalnost u poslovanju, on je neka vrsta aksioma, jer se poima kao vrednost koja se ne dokazuje. Jednostavno uzet, može biti vodilja u traganju za logikom aktivnosti, svrhom poslovanja, uzrokom problema. Može raditi i u analizama odozdo nagore i odozgo nadole.

Pročitaj i ovo:  Robna razmena Srbije u prvoj polovini 2021: Nemačka, Kina i Italija najvažniji partneri

Kako biva, tek najviše 20 odsto ljudi koji pročita ovaj članak naći će da im je on koristan.

Aleksandar Đerić
Izvor: Alchemist.rs 
Fotografija Unsplash

Ostavite odgovor