6 min 11 godina

Mladi grafički dizajner i ilustrator Uroš Savić po završetku fakulteta, 2008. godine, osnovao je Sfumato studio u rodnom Užicu. Kroz ovaj kreativni studio za dizajn i vizuelne komunikacije sarađuje sa još dvojicom mladih stručnjaka – fotografom i programerom.

Dizajn je profesija

Svoja kreativna rešenja u oblasti grafičkog i veb dizajna, ilustracije, fotografije i primenjene umetnosti plasira i u zemlji i inostranstvu, ali kako Savić ističe „u Užicu svega tri-četiri klijenta shvataju da je dizajn moja profesija a ne hobi“, zbog čega svoje usluge uglavnom izvozi na strano tržište.

Pored nekolicine klijenata iz Užica, poput Narodnog pozorišta, Regionalne razvojne agencije i par privrednih društava koji ozbiljno shvataju vizuelne komunikacije, klijenti studija Sfumato su i FK Crvena Zvezda, Wannabe Magazine a od stranih se ističu Entaros Corp. iz Kanade i GoGulf iz Dubaija. „Saradnja je uglavnom po projektu, gde sam angažovan kao pravno lice. U par navrata sam bio i plaćen po autorskom ugovoru, ali takvu saradnju izbegavaju klijenti, kako oni strani tako i domaći. Domaći zbog uvećanih poreza a inostrani zbog papiroloških komplikacija i nedoumica oko oporezivanja. U poslednje vreme klijenti od mene najviše traže veb dizajn. Mislim da je razlog za to prevelika potreba globalnog tržišta za dizajnom sajtova, korisničkim interfejsom i slično“, objašnjava Savić.

Klijenti preko interneta su frilenserski izazov

Do novih klijenata uglavnom dolazi putem Interneta i socijalnih mreža, a do ozbiljnijih poslova dolazi i preko specijalizovanih sajtova. „Postoje adekvatni online servisi samo za kreativce i njihove klijente kao što su Behance Network, Dribbble i sl. Lična poznanstva su uvek plus a tradicionalni pristup „od usta do usta“ nikada ne treba potcenjivati. Treba biti svuda prisutan i konstantno raditi na samopromociji u svakom pogledu“, navodi Savić. U prilog tome ide i činjenica da je 2012. godine dobio nagradu Portfolio reviewes koju dodeljuje mreža Behance, na kojoj kreativci postavljaju svoj portfolio i projekte a kompanije objavljuju oglase za posao.

Pročitaj i ovo:  Srbija pala za šest mesta na listi globalne konkurentnosti

Tržište ilustracije u Srbiji nije razvijeno

Iako je ilustracija Savićeva specijalnost i nešto u čemu i on i njegovi klijenti smatraju da je najbolji, „tek na svakih 4-5 projekata u veb, korporativnom ili print dizajnu, dođe po jedan projekat sa ilustracijom. Svoje ilustracije izuzetno retko plasiram na tršištu Srbije. Cena ilustracije kod nas je premala a domaći klijenti su spremniji da više plate veb dizajn iako je izrada sajta znatno jednostavnija. Da bih dobio adekvatan rok i cenu za ilustraciju, plasiram je u inostranstvo.“ Smatra da je olakšavajuća okolnost ta što ova vrsta usluge može da se izveze lakše nego bilo koja druga – dovoljna je samo internet konekcija.

Poredeći poslovni ambijent u Užicu i okolini sa onim u inostranstvu Savić ističe da je ključna „razlika u razmišljanju klijenata Ovde i Tamo“.

– Klijenti u Srbiji posmatraju brendiranje i dizajn kao luksuz i trošak, dok su u inostranstvu odavno shvatili da je usluga koju moja industrija nudi neminovnost, potreba i alatka kojim se pravi višestruko više novca nego što se uloži. Druga je priča to što klijenti ovde i kada plate i dobiju adekvatan proizvod, često nemaju dovoljno znanja ni informacija da ga adekvatno iskoriste i upotrebe, te da njihova prethodno uložena sredstva pređu iz kategorije trošak u kategoriju ulaganje ili još bolje – kapital.“

Da biste uspeli, morate planski razvijati sopstveni stil

Da bi se mladi kreativac probio na stranom tržištu, po Savićevom mišljenju, potrebno je da „nekoliko godina opsesivno radi na sopstvenom stilu ali u početku i da kopira uzore. Dobra i loša strana današnjeg tržišta je upravo to što ste konkurentni globalno. Možete bez problema dobiti posao bilo gde na planeti, ali morate pobediti sve konkurente. Lični afiniteti su samo dobra polazna osnova, ali proizvod koji nudite mora biti prilagođen tržištu. Ako hoćete totalnu autonomiju i mesto u istoriji umetnosti, pređite na slikarstvo. Sa druge strane, tek kad vam postane prirodno da se bavite sopstvenom promocijom i sklapanjem poslova jednako koliko vam je udobno dok kreirate nešto novo, doćićete i do zadovoljavajućih rezultata.“

Pročitaj i ovo:  Banca Intesa ulaže u kulturne industrije

Studio Sfumato je dobar primer kako su mladi kreativci, uprkos činjenici da se u Srbiji malo pažnje pridaje ilustraciji, dizajnu, korporativnom i vizuelnom identitetu, uspeli da se probiju na stranom tržištu i da za relativno kratko vreme postanu prepoznati u svom poslu. Pored toga što prate potražnju na tržištu u oblasti dizajna, konstantno se usavršavaju i ne libe se od promene fokusa na poslovnom planu, u pogledu usluga koje nude.

Milena Milojević

Tekst je nastao u okviru projekta E761 Susretanja, koji je sufinansiran sredstvima Evropske Unije i Ministarstva kulture Srbije.


Epilog: Studio Sfumato više ne postoji, Uroš Savić se sa porodicom iselio u Švajcarsku 2015. godine, gde radi kao UX dizajner za Swisscom.

Ostavite odgovor