2 min 3 godine

Novogodišnji ukrasi odnosno božićni proizvodi, kako se zvanično zovu artikli u ovoj industriji, ne računajući sveće i električno osvetljenje, učestvovali su sa 4,5 milijardi evra u svetskoj trgovini u 2018. godini. Vrednost izvoza je više nego udvostručena u odnosu na 2008. Kina dominira svetskim izvozom i povećala je udeo sa 62,5 odsto u 2008. na 79,3 procenta u 2018. Skoro sva ta kineska proizvodnja koncentrisana je u jednom gradu blizu Šangaja.

Srbija je simbolično učestvovala u svetskom izvozu do 2014. i od 2015. ima registrovan izvoz. Pošto božićni proizvodi gotovo u celini idu u Austriju verovatno se radi o nekoj austrijskoj firmi koja koristi Srbiju za proizvodnju ovih proizvoda. Sa izvozom vrednim 4,7 miliona evra Srbija je bila rangirana kao 29. u svetu u 2018. godini i bila je ispred svih zemalja sa kojima se graniči.

Najveći svetski uvoznici božićnih proizvoda su SAD (51,3 odsto svetskog uvoza), UK, Kanada, Nemačka i Holandija. Od evropskih zemalja, najveći proizvođač novogodišnjih ukrasa je Poljska.

Srbija je u deset meseci 2019. godine smanjila vrednost izvoza za 5 procenata, ali je moguće da u poslednja dva meseca nadoknadi ovaj pad, posebno usled diversifikacije izvoza u oktobru jer je registrovan i izvoz u Poljsku, Rumuniju, Mađarsku, Hrvatsku i druge zemlje. Beleži se i povećan izvoz prirodnih šišarki iz šumskih gazdinstava, a koje se izvoze iz Srbije najviše u Austriju i Mađarsku. Borove i smrčine šišarke onda kod proizvođača u tim zemljama prolaze obradu i finalnu dekoraciju.

Makroekonomija / Kreativna Srbija
Fotografija Unsplash

Pročitaj i ovo:  Istraživanje Ekonomskog fakulteta: kreativne industrije u prethodnih sedam godina rasle u proseku za 7 odsto

Ostavite odgovor