3 min 11 godina

Evropska ekspertska mreža kulture EENC objavila je Izveštaj o mapiranju izvoznih i strategija internacionalizacije kulturnih i kreativnih industrija EU država članica. Dokument, koji su sastavili Džudit Stejns i Kolin Merser, donosi uvide u najnovije trendove rasta i mapira prioritetna nacionalna i regionalna tržišta unutar EU, kao i raspoložive strategije porasta izvoza i internacionalizacije potencijala kreativnog tržišta Evropske Unije.

Suficit u izvozu 2 milijarde evra

Podaci ekonomske statistike, uglavnom datirani iz ranijih godina (2009, 2010) pokazuju koje su zemlje i regije bile glavni uvoznici kreativnih dobara i usluga iz EU. U 2009. godini, tako, Evropska Unija je ostvarila suficit u izvozu vredan 1.9 milijardi eura, ali gotovo i na nivou nacionalnih ekonomija, gde najveći rast izvoza beleže Poljska, Estonija, Litvanija i Nemačka, a najmanji Irska, Kipar, Grčka, Luksemburg, Portugal i Rumunija. Iako grupa istočnoevropskih zemalja prednjači u stopi rasta izvoza u periodu 2004-2009, Rumunija beleži pad i deficit, jer više uvozi nego što izvozi. U većini evropskih država, knjiga je dominantan izvozni proizvod.

Dizajn na prvom mestu

U 2010. godini najveći tržišni udeo u izvozu imala je grana dizajna (57 odsto) a ukupan udeo EU izvoza u globalnom prometu činio je 36 odsto (tokom 2008. godine bilo je 40 odsto, što je najviše u poslednjoj dekadi). Ipak, stopa rasta izvoza kreativnih proizvoda iz EU dramatično je opala u srednjoročnom periodu, pa je tokom 2006-2010 godine iznosila samo 0.39 odsto. U ovom razdoblju najmanji izvoz imali su evropski film, antikviteti i fotografija, a najviši video igre, igračke i snimljeni mediji. Pojedinačno, najveće zemlje izvoznice kreativnih dobara i usluga u EU su Nemačka, Italija, Velika Britanija, Francuska i Holandija. Nemačka je u 2008. godini imala udeo od 8.5 odsto svetskog tržišta, sa prosečnom petogodišnjom stopom rasta 14.7 procenata.

Dokument o mapiranju na kraju daje preporuke, uglavnom za preciziranje terminologije, i poboljšanje metodologije pregleda nacionalnih i EU inicijativa.

Ceo dokument možete pročitati na ovom linku.

Pročitaj i ovo:  Uvođenje standarda "Čisto i bezbedno" za turističke objekte u Srbiji

Ostavite odgovor