6 min 13 godina

Godine 2011. muzičko tržište se nakon dugo vremena stabilizovalo. Izdavači spas vide u novim digitalnim mogućnostima poput „streamova“ i „oblaka“. Kompanija Rdio jedan je od najnovijih ponuđača u Nemačkoj. Već više od deset godina se velike diskografske kuće žale na pad prodaje i na za njih pogubnu digitalnu eru, koja svojim mogućnostima brzog prenošenja podataka pregazi i najnoviji hit.

Sada, međutim, šefovi muzičke industrije mogu barem malo da odahnu: najnoviji statistički podaci, barem iz nemačke muzičke industrije pokazuju da se branša prošle godine lagano oporavila. Prodaja u odnosu na prošlu godinu nije padala što je poslednji put zabeleženo „davne“ 1997. godine. Međutim, to nikako nije razlog za slavlje, jer je zarađenih milijardu i po tek 40 odsto od prodaje ostvarene pre desetak godina.

Ponudom digitalnih „streamova“ firme zapravo pokušavaju da kompenzuju gubitke ostvarene prethodnih godina. One nude takozvane „oblake“ / clouds. To znači da kupci, odnosno korisnici, plaćaju mesečni paušal koji im onda omogućava pristup čitavoj arhivi pesama, koje se nalaze na raznim serverima. Radio je najnoviji ponuđač takvih „oblaka“ na nemačkom tržištu. Za 4 evra i 99 centi mesečno, korisnik uz pomoć „streamova“ ima pristup neograničenoj ponudi – za 9 evra i 99 centi, muziku može i „skinuti“ sa servera ili je slušati na svom mobilnom telefonu.

Od ploča do mp3

U Nemačkoj već postoje razni ponuđači „oblaka“. Skot Begbi koji je zadužen za strategiju i međunarodna partnerstva u firmi Rdio ne boji se konkurencije. On, naime, smatra da tržište još ni blizu nije zasićeno. „Jedan od vodećih šefova diskografskih kuća mi je nedavno ispričao da u svetu trenutno koristi ovakvu pretplatu tek sedam miliona ljudi“, kaže Begbi i dodaje: „U globalnom kontekstu postoji još dovoljno potencijala za rast na ovom području.“

Pročitaj i ovo:  Slučaj Jugoton: ko je vlasnik fonograma najznačajnije jugoslovenske diskografske kuće?

Rdio će ove godine svoju online-ponudu proširiti na razne evropske zemlje – prve su u planu Portugal i Španija. U zemljama poput SAD, Kanade, Brazila i Australije ponuda već postoji.

Smrt albuma?

Istoriju muzike čine razna poglavlja, a svako u istoriju šalje i po jedan medij – bilo da je reč o pločama, kaseta, a sada i kompakt diskovima. Digitalni „streaming“ najnovija je metoda prenosa muzičkih izdanja. Primat preuzima MP3.

Do sada su muzičari morali da vode računa o dužini svojih pesama, naročito kada bi objavljivali albume. Pre svega su ograničenja nametale ploče. Sa 50 minuta prešlo se na 74, jer je to omogućio CD. Digitalni „stream“ uklanja tu vrstu ograničenja. Muzičari imaju sve veću slobodu, pa i u dužini svojih dela.

Simfy

Do sada se međutim, vrlo malo mainstream-muzičara oprostilo od CD formata (12 do 15 pesama), jer upravo na nemačkom muzičkom tržištu prodaja CD-ova, još uvek čini 75 odsto ukupnog tržišta. Ali manje poznati umetnici se češće okreću novim formatima.

Portparol nemačke onlaj muzičke prodavnice Simfy Markus fon Huzen ukazuje na primer američke pevačice Lane del Rej. Ona je kao novo ime na svetskom muzičkom tržištu pažnju privukla i pre nego što je objavila svoj album „Born to Die“. Jedan britanski DJ je na JuTjubu otkrio njenu pesmu „Video Games“ i stvorio od nje zvezdu.

Pročitaj i ovo:  Sokoj protiv a OFPS i UDS za novi zakon o autorskom pravu

Come-back diskografskih kuća

Uspeh Lane del Rej mnogi smatraju simbolom vraćanja uticaja diskografskih kuća u muzičkoj branši, jer se njen uspeh objašnjava, pa čak i kritikuje, jer je naime reč o „proizvodu“ jedne izdavačke kuće i veštog marketinga.

Distribucija muzike preko „streamova“ bi taj uticaj mogla da pojača jer firme koje ih nude intenzivno sarađuju sa diskografskim kućama. Rdio doduše nudi platformu i muzičarima, koji još nemaju izdavača, ali ta ponuda ne privlači toliku pažnju.

Ali velike diskografske kuće nemaju uvek poslednju reč: svetski poznati izvođači poput benda Coldplay ili Adele u prošloj godini su uspeli da se odbrane od ponuđača „streamova“ jer su nezadovoljni niskim maržama koje se ostvaruju u takvom obliku prodaje muzičkih izdanja.

Ima i onih koji „streaming“ stranice poput Rdio i Simfy bojkotuju. Pre svega je reč o zaljubljenicima u muziku, kojima je važan kvalitetan zvuk, što sa streamom nije slučaj. On nije loš, ali je primetno lošiji od kvaliteta koji ima CD. Doduše, stručnjaci tvrde da većina korisnika ne primećuje tu razliku, ali audiofila će uvek biti, a oni ne žele muziku preko „streama“.

Autori: Greg Vizer / Dunja Dragojević
Odg. urednik: Jakov Leon

Izvor: Deutsche Welle

Foto Pixabay

Ostavite odgovor