6 min 7 godina

Kako će izgledati buduća maloprodaja u dekadi nakon 2020. godine, već sada je predmet pažnje analitičara trendova.

Kada ćemo osetiti dejstvo Četvrte industrijske revolucije

Treća dekada XXI veka biće uveliko pod uticajem Četvrte a možda i Pete industrijske revolucije, za koju još nemamo ni naznaka kakva bi mogla biti. Četvrtu industrijsku revolucionarnu promenu karakterišu automatizacija, digitalizacija i robotizacija. Promene kod kupaca potiču delom od ovih tehnoloških inoviranja, ali više od promene kupovnih navika.

Neke od prodavnica budućnosti već sada se otvaraju u Americi i nisu namenjene samo kupcima sa dubokim džepom. Nove prodavnice konfekcije više su mesta doživljaja nego prostori tradicionalne kupovine u koje se ulazi da bi se odeća probala i kupovala. Umesto toga, u maloprodajnim objektima budućnosti možete očekivati da dobijete pre svega uslugu više i događaj koji se zasniva na jedinstvenom doživljaju.

Nema masovne kupovine, umesto robe kupuje se usluga

Ako biste nešto hteli da kupite i zakoračite u prodavnicu košulja godine 2023. verovatno ćete ući u veoma neobično dizajnirani prostor, u kome ćete zateći harizmatičnog prodavca, koji je dobro plaćen da vas animira i učini zadovoljnim samim doživljajem kupovine.

Iako ste došli radi košulja, prodavac će vam ponuditi da se udobno smestite, popijete omiljeno piće, nije neobično da vam tom prilikom priđe manikir i ponudi vam tretman, sve u funkciji vaše udobnosti, opuštanja i otvaranja za kupovinu.

Pročitaj i ovo:  Merenje glave mrtve mačke ili šta je najgora prodaja

Sigurno je da biste u kupovinu krenuli i sa prijateljima, pa bi to bilo omogućeno i njima. Gotovo je nemoguće da pored svega pruženog, kupac napusti prodavnicu a da ništa ne kupi. Analize su pokazale da u današnje vreme sveopšte “razmaženosti”, kupca treba odobrovoljiti, kako biste ga zadržali i omogućili više vremena za zatvaranje prodaje, budući da veliki broj ulazi, proba i ne kupuje, već ide dalje.

Odluci za kupovinu daje se više vremena

Nakon predstavljanja odeće, kupac pravi odabir nekoliko komada i onda mu se dostavljaju na kućnu adresu, gde on proba, zadržava one koje kupuje, a po ostale ponovo dolazi neko iz prodavnice i vraća ih. Kupac, naravno, kupovinu obavlja elektronski, verovatno u roku od par dana, možda i duže.

Na ovaj način bi se, prema procenama futurologa kupovine, uglavnom obavljala prodaja već za nekoliko godina. Ostala dominantna prodaja bi bila elektronska, odnosno putem e-prodavnica. Može se slobodno reći da svi drugi vidovi konvencionalne prodaje, kao što su masovna kupovina, kupovina u šoping molovima i tržnim centrima odlaze u istoriju. Čekanje u redovima na kasi sasvim sigurno biće neoprostivo za kupca u dekadi nakon 2020. i to će kao praksa biti napušteno. Kupac je redak i njemu je sve podređeno.

Tehnološke inovacije dolaze

Kako smo opisali, osnovno načelo buduće trgovine biće Zabavi se kod nas, a onda probaj kod kuće pre nego što kupiš.

Ostale odlike kupovine budućnosti biće takođe obeležene ovim karakteristikama:

Pročitaj i ovo:  Raste onlajn trgovina
  1. Biometrijske mere – aplikacija u samoj trgovini će očitati figuru kupca i odmah mu odrediti broj, a kupac će u 3D prikazu imati projekciju sebe u raznim bojama i tipovima artikala koje kupuje, bez potrebe da proba i vidi se u ogledalu. Ovo će biti omogućeno i van same radnje, npr dok sedite na parkingu možete virtuelno posetiti prodavnicu u kojoj ste već bili i na taj način probati nove modele, potom ih jednim klikom naručiti za dodatnu kućnu probu i odlučivanje.
  2. Prodavnice će biti pametne – ne samo da ćete čim kročite biti predmet obrade svih podataka, počev od fizičkog izgleda, raspoloženja na osnovu mimike, već će računar koji to obrađuje prizvati na osnovu snimka podatak o vašoj prethodnoj kupovini bilo u toj ili nekoj drugoj prodavnici istog brenda, ili čak putem e-kupovine. Moraće biti doneseni novi propisi o ovakvoj obradi podataka.
  3. Već sada plaća se telefonom. S obzirom da idemo ka društvu bez keša, plaćanje će biti na osnovu skeniranja zenice oka, potezom ruke ili na neki drugi način “na manje od klika”. Drugi pretežni model kod kupovine sa korpom ili kolicima jeste da će prilikom ubacivanja svakog artikla na korpi ili kolicima biti  prikazana cena i ukupan iznos kupljenih proizvoda, a prolaskom kroz izlaz iz prodavnice automatski će biti skidan iznos sa vašeg računa, bez potrebe da provlačite kartice ili vadite novčanik.

Na osnovu ovoga možemo zaključiti da će klasični prodavci izgubiti posao, biće zamenjeni aplikacijama i vrlo sofisticiranim harizmatičnim voditeljima prodavnice.

Preostali deo sveta kupovine biće internet prodavnice i maksimalan kvalitet nabavke i postprodajnih usluga. Ako se bavite trgovinom, naša preporuka je da već danas krenete postepeno u susret ovim promenama i da zamislite svoju prodavnicu ili butik kako će izgledati sa ovim tehnološko-marketinškim inovacijama za 5 ili 7 godina. Ako ne možete da zamislite, onda verovatno da vaša prodavnica neće ni postojati, jer vaša vizija nije u skladu sa vremenom koje dolazi.

Pročitaj i ovo:  Tehnologija je na početku početka, a vaše radno mesto je na početku kraja

Ostavite odgovor