5 min 11 godina

U okviru projekta Dositheus – Kreativna Srbija – Profesionalni razvoj za preduzetništvo u kulturnim ili kreativnim industrijama zaključeno je, između ostalog, da mnogobrojnim polaznicima kurseva i obuka nedostaju znanja iz oblasti novih tehnologija i internet oglašavanja koja bi im omogućila da uspostave direktniji odnos sa potencijalnim potrošačima ali i da razviju vlastiti biznis na mnogo efikasniji način nego što je to slučaj sa tradicionalnim oglašavanjem.

Treba se okrenuti internet poslovanju

Poslednjih godina u Srbiji raste udeo reklamiranja i poslovanja putem interneta u ukupnom medijskom oglašavanju a kao jedan od ključnih argumenata za izradu internet prezentacija, veb prodavnica i sl. navodi se činjenica da, po podacima marketinških agencija, oko tri miliona ljudi u Srbiji koji se najčešće odlučuju na kupovinu, provode veliki deo svog vremena u aktivnostima vezanim za internet.

Benefiti koje na ovaj način ostvaruju mikro firme i mali preduzetnici su mnogostruki – povećana je vidljivost njihovih proizvoda i usluga, olakšan je pristup informacijama, smanjeni su troškovi poslovanja a pritom se povećava broj porudžbina. Internet prodavnica tj. online shop omogućava jasnu kategorizaciju proizvoda, njihovo sortiranje ali i mogućnost kupovine uz „par klikova mišem“.Kao vid podrške ženskom preduzetništvu u slabo razvijenim opštinama i gradovima u Srbiji, u okviru programa Mad Marx i Kreativna Srbija finansirane su i producirane dve web prezentacije tj. online prodavnice osmišljene tako da unaprede poslovanje i osnaže poziciju žena na tržištu rada.

Mušmula iz istočne Srbije

Mali porodični biznis sestara Marije i Ane Bojković iz Knjaževca (ali i šireg kruga žena saradnica iz tog malog nerazvijenog grada na istoku Srbije), koje se bave proizvodnjom unikatne ženske modne odeće, pod etiketom „Mush by Mushmula“, je potpomognut izradom web prezentacije (mush.rs) koja im omogućava da prošire mrežu saradnika, partnera ali i da dođu do novih mušterija i kupaca iz drugih gradova u Srbiji. Sestre Bojković, po struci dizajnerke tekstilnih proizvoda, izrađuju unikatne kapute, mantile, suknje i sakoe koje odlikuje kvalitetan dizajn „već prepoznatljiv na tržištu“. Njihova zanatska radnja se nalazi u Knjaževcu, gde posluju poslednjih pet godina, ali svoju robu distribuiraju i u Kruševcu, Zaječaru i na Staroj planini. Do skoro su za komunikaciju sa klijentima i promovisanje svojih proizvoda koristile isključivo Facebook profil. Novi sajt koji sadrži katalog proizvoda, galeriju i online prodavnicu, doprineo je njihovoj profesionalizaciji olakšavši im pritom i samo brendiranje proizvoda.

Pročitaj i ovo:  Da li je umjetnost kulturna industrija i čemu dilema?

Internet prodavnica za udruženje žena iz Kovačice

Izradom zasebne web prezentacije i e-prodavnice (handmadekovacicashop.com) stimulisano je i preduzetništvo žena u okviru Udruženja žena Kovačica koje decenijama izrađuju rukotvorine bazirane na bogatoj tradiciji i kulturnom nasleđu Slovaka u Srbiji. Žene različite starosne dobi i zanimanja, okupljene u udruženju koje je osnovano davne 1920. godine, čuvaju i neguju slovački identitet baveći se vezom, tkanjem, štrikanjem, starim zanatima, izrađujući različite ukrasne i upotrebne predmete. Tokom devedeset godina rada menjali su i modernizovali svoje aktivnosti pa su tako pored dosadašnjeg bloga i profila na Facebook-u dobili i veb sajt koji im omogućava da popularizuju svoje stvaralaštvo, ali i kulturnu baštinu Slovaka u Vojvodini, kao i da unaprede svoja znanja u oblasti preduzetništva i internet marketinga. Kroz period mentorskog rada nakon završene obuke za kulturno preduzetništvo zaključeno je da bi Udruženje žena iz Kovačice moglo da plasira svoje proizvode velikoj zajednici Slovaka u svetu, koja samo u SAD broji 5 miliona. Neke od tehnika izrade u starim zanatima Kovačice više se ne mogu naći ni u samoj Slovačkoj, pa je ulaganje u ove stare zanate u pravom smislu reči očuvanje i promocija kulturne raznolikosti.

Programi podrške finansirani su kroz platformu Kreativna Srbija a sredstva su obezbedjena iz fonda Unesko – kulturna raznolikost i švajcarskog programa za Zapadni Balkan.

Milena Milojević

Foto Pixabay

Ostavite odgovor